Dit programma gaat over de dienstverlening en organisatie van de gemeente Winterswijk. Onderdelen van dit programma zijn het Klant Contact Centrum (KCC), de externe communicatie, de begraafplaats, het personeelsbeleid en de automatisering.
Dienstverlening: efficiënt, effectief en persoonlijk
De dienstverlening van de Gemeente Winterswijk aan haar inwoners en bedrijven moet uiteraard prima in orde zijn. Voor ons betekent dit dat die dienstverlening efficiënt en effectief moet zijn en verleend moet worden met oog voor het individu en diens omstandigheden.
Een efficiënte dienstverlening betekent voor ons dat deze geen eurocent meer mag kosten dan strikt noodzakelijk en op een zo efficiënt mogelijke manier wordt aangeboden (één overheid, één loket, één keer aanleveren van gegevens et cetera). Steeds vaker is dat elektronisch, maar dat geldt niet voor iedereen. Persoonlijk contact blijft dus belangrijk en dat kan op het gemeentekantoor zijn, maar ook bij mensen en bedrijven “thuis”.
In de afgelopen twee raadsperioden hebben wij telkens het initiatief genomen om de kosten van de gemeentelijke organisatie zo beperkt mogelijk te houden. Daarmee is veel geld bezuinigd en is een grote efficiencyslag gemaakt waar Winterswijk elk jaar voordeel van geniet. Hiernaast moet de gemeentelijke dienstverlening effectief zijn, d.w.z. een concreet doel dienen en een meetbare bijdrage leveren aan het bereiken van dat doel. Zo hebben we niets aan een Welstandscommissie die bouwplannen afkeurt zonder daarbij aan te geven hoe deze plannen wel verwezenlijkt kunnen worden. Wij verwachten van de gemeente een positief meedenkende houding. Die hoeft beslist niet ten koste te gaan van de maatschappelijke taak van de gemeente om kritisch te zijn, maar vraagt om kijken naar hoe iets wel kan c.q. bereikt kan worden binnen bestaande regelgeving in plaats van die regelgeving voorop te stellen.